noortjegabriels.reismee.nl

Dag 36 tm 41: Overleven in de Jungle!!

Ik leef nog!! Wow, wat een week! 4 dagen in de Jungle zijn voorbij gevlogen. Ik had daar natuurlijk geen WiFi, dus vandaar nu een lange update van deze hele week.

Maandagochtend begon het avontuur, met de safariauto vertrokken we vol goede moed aan deze week. Onderweg hebben we nog even de inkopen voor de dagen in de Jungle gedaan bij een megagrote supermarkt, en na een rit van 2 uur door de echte binnenlanden van Thailand kwamen we aan bij onze campingplek voor de eerste twee nachten. Een super gave plek aan het begin van het Phu Toei National Park. Wij waren de enige gasten op deze campingplek midden in de natuur; tussen het groen en de bomen stonden onze twee eenzame tentjes. Deze plek viel me trouwens niet tegen, er was een klein toiletgebouwtje met een wc en een wasbakje. Weliswaar geen douche, maar ik had helemaal geen faciliteiten verwacht! Na het opzetten van de tentjes en het uitladen van alle tassen en boodschappen en het verkennen van de omgeving, wilden we samen met onze gids Nong met de auto een ritje het park inmaken naar The Elephant Point, maar deze was van korte duur. Halverwege de route werd de weg zo slecht, dat de auto er niet meer doorheen kwam en we gedwongen terug moesten. Jammer, maar wel weer een avontuurtje! In plaats hiervan zijn we toen naar de lokale nightmarket gereden. Langs de kant van de weg, in the middel of nowhere, stonden een paar kraampjes waar we gesnuffeld hebben tussen de kleding en Thaise lekkernijen. Weer terug op de camping, hebben we gegeten en gekaart onder het gezelschap van duizenden muggen en andere insecten waarna we lekker onze tentjes inkropen.

Dinsdag, een nieuwe dag! De nacht was niet helemaal toppie geweest op de keiharde, dunne matjes die we gekregen hadden en zonder een kussen, maar dat mocht de pret voor deze dag niet drukken! Na het ontbijt gingen we namelijk op weg naar onze eerste Jungletocht!!! En deze was best wel zwaar in de felle zon, maar heel gaaf! Het pad (de Nature Trail in het .. National Park) begon met een stuk door een grote, donkere grot. Dit was meteen al heel cool!! Overal vlogen vleermuizen en zag je de kristallen stenen hangen. Soms hingen de stalagtieten, of hoe je die lange pinnen ook noemt, zo laag dat we een stukje gebukt over het pad moesten. Uit de grot, kwamen we uit in het echte Junglegebied. Door het groen, langs de grote hoge bomen, watervallen en exotische diertjes liep een heel klein rotsig paadje wat we achter onze gids aan, die overigens erg slecht Engels spreekt en dus lastig mee te communiceren viel, vervolgden. Het pad werd uiteindelijk een soort hele lange trap die ons naar de top van een berg leidde. Het uitzicht over de Jungle vanaf deze top was wel echt heel gaaf! Vooral omdat de Jungle hier niet vlak is, maar uit heel veel bergen bestaat die met Jungle begroeid zijn. Maar deze top was nog niet het einde van ons pad, we kwamen namelijk ook nog langs een grote Boeddha in een tweede grot, en aan het einde van het pad hebben we geluncht op een open plek waar ook een huisje stond waar monniken wonen. En om helemaal het Jungle gevoel te krijgen, zat onze luncht niet verpakt in een plastic zakje, maar in Bananenbladeren. We waren echt helemaal een met de natuur, haha!

Na de lunch hebben zijn we dezelfde weg terug gelopen. Dit keer wel iets sneller, omdat het grootste deel nu naar beneden lopen was en we minder vaak hoefden te stoppen voor een foto ;p. Terug bij de auto, waren we best wel vermoeid en bezweet, dus zijn we via een echte, onverharde Jungle weg naar een watervalletje gereden waar we gezwommen hebben. Dit was erg leuk, want de waterval stroomde precies zo, dat je het als een glijbaan kon gebruiken die onderaan in een klein meertje uitkwam. In het begin wel eventjes spannend, omdat hij best steil was en er wel wat rotsen onderweg lagen, maar uiteindelijk zijn we allemaal super vaak van de 'glijbaan' afgeweest met veel lol!

Terug op de camping hebben we ons eigen eten gekookt, met een klein pitje en een pannetje kookten we rijst met kip, ei en groenten. Prima Junglevoer!! Vermoeid van deze eerste dag ging iedereen daarna al vrij snel de tenten in om morgen weer fit te zijn voor dag twee door de Jungle! Een hoger niveau staat ons te wachten!

Woensdag, sochtends na het ontbijt en het opruimen van de tenten, zijn we in de achterbak van een hele oude truck verder het binnenland ingereden naar het volgende National Park. De autorit was al heel gaaf! Lekker met je kop in de wind Touren door de bergen van Thailand!! Aan het einde werd de weg een onverhard, slecht pad die verder de Jungle introk. Het voelde wel een beetje alsof we in ene computerspelletje zaten, elke keer bukken voor de grote bamboetakken die over de weg hingen!! Onderweg hadden we trouwens nog even een kleine vertraging; tijdens de rit was er door een klein gat in de vloer van de truck een telefoon uit de auto getrild. We zijn toen een heel stuk terug gereden in de hoop de telefoon ergens op de weg te vinden, en dat is gelukkig gelukt!! Na een uur gehobbel over deze weg, kwamen we toen aan bij de start van onze Jungle trekking van deze dag; een klein paadje langs de kant van de weg. Vandaag hadden we naast onze gids van deze week ook een echte ranger die met ons mee de Jungle in ging, omdat het pad soms bebost was of door water liep, en het gevaar op verdwaling dus iets te groot zou zijn als wij er alleen in zouden gaan. Ook had de ranger een grote Manchet bij om takken die onderweg de weg versperden te kappen. Een tocht van drie uur maakten we vandaag. En wat was hij gaaf!!! Echt helemaal in de natuur, overal waar je kijkt het groen van de Jungle en helemaal weg van de rest van de wereld. En zoals ik al zei, door de echte bushbush, door rivieren en over watervallen klimmen. Zwaar, maar heel heel gaaf!!! Het pad kwam uit in een groot maisveld, waar we doorheen moesten. Aan de andere kant van dit maisveld lag namelijk onze volgende slaapplek. Eenmaal daar aangekomen waren we allemaal uitgeput van de tocht en trouwens ook heeeel erg smerig. En daarbij was ik tijdens het beklimmen van de waterval compleet uit mijn broek gescheurd, dus ik kwam aan met een mega groot gat in mijn broek. En ik had geen andere lange broek bij... Chill!!

Na een rustmomentje hebben we onze zakkammen gepakt en zijn we met een kleine wandeling naar grotten gelopen. Deze waren ook zo cool!! Van die echte donkere grotten waar we op sommige stukken zelfs moesten kruipen omdat de doorgang zo nauw was. En af en toe kwamen we een reusachtige spin of vleermuis tegen. Een soort speleologie, echt heel cool!! Op de weg terug zijn we nog even door een lokaal dorpje gelopen waar we het echt binnenlandse leven van Thailand konden zien. Indrukwekkend hoe die mensen leven, daar kunnen we ons in Nederland niks bij voor stellen...

Weer terug onze tentjes weer opgezet terwijl ik ondertussen genoot van de prachtige omgeving van bergen, nog meer bergen, maisvelden, en overal groen. Amazing! Na het opzetten van de tenten hebben we op ons campingpitje gekookt en daarna hout gesprokkeld voor ons eigen kampvuur. Tussendoor kregen we nog bezoek van de kinderen van een lokale school die een dansje voor ons op voerden. Zooo schattig weer!! Ons klungelige kampvuur hield het na het optreden niet zo lang meer vol, dus al snel werden we door de andere mensen die ook met hun tentjes op dezelfde plek stonden uitgenodigd om bij hun kampvuur te komen zitten. Dit was echt wel lachen, want zij gebruikten het kampvuur als barbecue, dus wij kregen van alles te proeven. Een spontane uitnodiging voor een barbecue met locals!! Leuk toch?!?!

Na een gezellige avond met deze Thaise mensen was het na een dag vol ervaringen tijd om onze tentjes in te duiken, morgen vroeg op!!!

Donderdag, vandaag zijn we in alle vroegte, om 5:15 opgestaan om een trekking naar de top van een van de berg, die in het uitzicht vanaf onze tent te zien was, te maken. Voor het eerst was het even echt November; het regende, was mistig, donker en koud. Maar als dappere stappers gingen we toch!! Op naar de top om de zonsopgang te bekijken. Door de dauw liepen we langs een heel klein, nat en slippertjes paadje de berg op. Sommige stukken waren zo steil en glad dat we ons via een touw, wat langs het pad hing, omhoog moesten trekken. Samen met het Duitse meisje, Laura, bereikte ik als eerste de top. Pfoe, daar moesten we wel even uitrusten na een zware klim omhoog!! En dan was er nog niet eens zon, moet je nagaan als je dit smiddags loopt joh!! Het uitzicht vanaf de top viel alleen wel een beetje tegen, het was nog steeds heel mistig en bewolkt dus het enige wat we zagen was wit, wit en nog eens wit. Of ja, ook nog grote Boeddha die op de top stond. Boeddha vind je hier echt overal, op de top van een berg en zelfs in grotten ontsnap je niet aan hem. Echt Azië wel!!

Toen iedereen boven aangekomen was, hebben we het eerste halfuur met z'n allen onder een zeiltje gescholen voor de regen die even met bakken uit de hemel kwam. Toen verlangden we wel echt even naar een lekkere warme douche....

Ook de mensen die ons gisteren voor hun barbecue uitgenodigd hadden, waren mee naar boven gelopen. En wat leuk was, zij hadden een hele uitzet bij om vuur en noodlesoep te maken. Terwijl iedereen stond te bibberen in doorweekte kleding, werd er hard gewerkt een vuurtje aan te krijgen. En het lukte!! Toen hebben we met z'n allen opgewarmd om het kampvuur waarboven ondertussen een pannetje met water voor de koffie en noodlesoep hing. Hier hebben we vervolgens heerlijk van genoten in onze zelfgemaakte bekertjes van bamboestokken die we in de begroeiing op de berg vonden.

De tocht naar beneden ging een stukje sneller! En we hebben veel gelachen, want door de gladde modder gleed er hier en daar nog wel eens iemand een stukje naar beneden. Inclusief ikzelf trouwens...

Op de terugweg konden we ook pas echt zien waar we waren, de heenweg was namelijk nog in het donker. Dat is wel gek, je loopt iets voor de tweede keer maar beleeft alles alsof je er de eerste keer loopt. En wat een prachtig natuurgebied weer!! Ongelooflijk, ik had niet gedacht dat de binnenlanden van Thailand zo mooi waren.

Terug bij de campingplek, hebben we ons ontbijtje gemaakt en daarna onze tentjes weer opgeruimd. Met onze truck zijn we daarna over hetzelfde hobbelpad terug uit de diepe rimboe naar de plek waar we de vorige twee nachten ook geslapen hebben. Hier hebben we ons tentje weer opgebouwd voor de laatste nacht in de Jungle. Toen de tentjes weer stonden, zijn we naar een lokale markt gereden en daarna naar een heel mooi meer tussen de bergen. Hier hebben we bij het water van het uitzicht genoten. Terug op de camping hebben we ons kookpitje er weer bij gepakt voor het bereiden van ons laatste avondeten in de Jungle, wat trouwens elke keer wel even duurt met maar 1 pan en 1 pitje... Maar het is het wachten uiteindelijk wel steeds waard geweest!!

Na de afwas doken we allemaal vermoeid en vies voor de laatste keer onze tentjes in.

Vrijdag, vandaag zijn we weer om 5:15 opgestaan, voor een tweede poging om de zonsopgang te zien! Deze keer zijn we naar het meer gereden waar we gisterenmiddag ook kort waren. Op onze matjes en in onze slaapzakken hebben we bij het meer als een soort enige mensen op de aarde naar de zonsopgang gekeken. Wederom was deze niet heel spectaculair, omdat het bewolkt was, maar het uitzicht van de natuur die nog in nevel gehuld is en langzaam ontwaakt, was geweldig!! Ook hadden we ons pannetje en pitje meegenomen om langs de kant van de weg, aan de rand van het meertje ons ontbijten te koken. Dit was wel echt het into the wild gevoel!!! En om dit gevoel nog iets echter te maken, heb ik na het ontbijt een frisse duik in het meer genomen. Heerlijk, om 7:00 smorgens zwemmen in de natuur als douche, maar wat een ander leven als thuis heb je zo!!!

Toen de rest van de wereld ook een beetje wakker was, zijn we terug gereden naar onze tenten. Deze hebben we vervolgens voor de laatste keer opgeruimd, hierna gingen we namelijk voor onze laatste nacht naar een hotel!! We hadden hier niet hele hoge verwachtingen bij gesteld, maar we kwamen aan bij een super luxe hotel!!! Met een warme douche, super grote lobby, een zacht normaal bed en een zwembad!! Wow, het voelde zo goed om hier aan te komen na een week survivallen in de jungle!! Na het droppen van onze tassen in de hotelkamer zijn we ook meteen het zwembad ingedoken! De rest van de middag hebben we hier heerlijk in de zon gelegen met tussendoor een verkoeling in het zwembad. Top!!

En toen kwam het moment waar iedereen de hele week al echt naar uit had gekeken; een warme douche!!! Na 5 dagen niet douchen en vies zijn was dit denk ik mijn lekkerste douche ooit!! En het douchewater was bij het haren wassen gewoon bruin, zo vuil was ik geworden. Weer helemaal schoon, heb ik in de lobby van het hotel na 5 dagen m'n WiFi aangezet om een teken van leven te geven hihi. Even een kleine telefoon ontploffing ook....

Nadat iedereen met een fris koppie in de lobby aangekomen was, zijn we heerlijk uit eten geweest in het stadje Suphanburi. Lekker hoor, na 4 dagen zelf koken in de bushbush. En als toetje een heeeeerlijk ijsjuuuuhhh! :D

Smullend van ons ijsje liepen we vervolgens nog even over de night market van de stad. En Wow, ik heb al best veel markten gezien hier, maar deze was het kwadraat van de anderen!! Super druk en groot met overal eetkraampjes, kleding en troepjes. Je kon er bijna verdwalen zo groots was het!! Ik zeg een top afsluiting van deze indrukwekkende week in de Jungle van Thailand.

Terug in het hotel was het heeeerlijk om na 4 nachten in een natte, klamme tent en op keiharde matjes in een lekker zacht bed te ploffen. Ik zal wel slapen deze nacht!!

Zaterdag, dat is vandaag!! Vanochtend heerlijk wakker geworden in ons hotelletje en op naar de ontbijtzaal. Hier wisten we weer niet was we zagen; een mega buffet met cake, cornflakes, ei, toast, noodles, en fruit. Beste ontbijt tot dusver tijdens mijn reis vol rijst en toast met jam als ontbijt!!! Jammie!

En toen was het echt tijd om te gaan, terug naar onze accommodatie in Singburi. Onderweg hebben we twee anderen afgezet bij het busstation, zijn we over nog een markt gelopen en hebben we geluncht bij een klein restaurantje langs de kant van de weg.

Terug bij onze hoofdaccommodatie heb ik gelijk al mijn vieze, stinkende kleren in de wasmachine gestopt. En de rest van deze middag; chillen!!! Vanavond ga ik met de drie andere Nederlandse meiden waarmee ik vorige week de introductieweek had lekker uit eten in een restaurantje met westers eten. Het is mijn laatste avond hier in Singburi, morgen ga ik voor de laatste twee weken op transport naar Mae Sot, tegen de grens met Birma. Dus nog een avondje gezelligheid, en het zal ook wel smaken, iets anders eten na 6 weken alleen maar rijst en noodles!! Ik heb er nu al zin in!!

Heidi

Wat n gave avonturen Noortje! Als ik het lees, lijkt t net alsof ik er ook bij ben!! Veel plezier big die laatste 2 weken! Time flies! X

Carla

Missie geslaagd lijkt me... Je wilde avontuur, je kreeg t voldoende deze week. Wat gaaf weer om alles te lezen. X

Minke

Ben jaloers!! Lijkt me onwijs gaaf zo trekken door de jungle met hooguit de noodzakelijke spullen en verder niets!!! Een week om nooit meer te vergeten..

Betsie

Wat een avonturen zeg. Lijkt expeditie robinson wel. Je neemt ons ook het binnenland van Thailand mee.
Wat zal je ongemakkelijk hebben gevoeld in je kapotte broek en toch verder moeten in de jungle.

Elise

Hey lieverd, ik lees je verslag nu pas. Liep bietje achter ; ).

The big adventure you hoped for!!! Top hoor. Gaaf om te lezen ook. Doet me helemaal denken aan eigen travels. Kep heimwee!
Enjoy girl, goed bezig!