noortjegabriels.reismee.nl

Dag 44&45: werken bij de apen!!

Gisteren en vandaag heb ik mijn eerste echte werkdagen hier op de gibbon Sanctuary gehad. 's Morgens om 6:45 sta ik op, om vervolgens om 7:00 klaar te staan voor het klaarmaken van het ontbijt voor de apen. De gibbons zijn dan overigens al klaarwakker, om 5:00 hoor je ze al gillen dus het is elke dag opstaan met het 'gezang' van de apen op de achtergrond. Gisteren is er ook nog een moeder met drie kinderen uit Australië hier aangekomen, dus we zijn met veel om het eten snel klaar te krijgen. We wassen en snijden eerst alle groenten en fruit dat op het menu staat. Dit varieert tussen sla, tomaat, mango, watermeloen, kawa, banaan, komkommer, mais en aardappel. Best een vijfsterren menu elke dag hoor! We hebben al een goede teamwork, dus hier zijn we meestal al snel klaar mee! Na het snijden, verdelen we de verschillende groenten en fruit over de vele mandjes die klaar staan op een grote tafel. Hierna begint het ronddelen van het eten aan de apen. Dit gaat in drie groepen, met elk zijn eigen route. Eentje langs de gibbons helemaal achterin op de boerderij, eentje langs de dichterbij gelegen gibbons en eentje gaat langs de andere aapsoorten. 's Morgens halen we eerst de left-overs van de dag ervoor uit de mandjes en vullen ze daarna op met het verse eten, als echte apenverzorgers! Sommige apen willen zo graag en snel eten, dat ze weleens naar de haren of handen willen grijpen, zo trok er gisteren eentje vanuit z'n kooi aan mijn haren!

Na het eten geven, wassen we alle mandjes uit in grote emmers gevuld met water en vegen we de werkplaats en de snijplanken. Daarna is het tijd voor ons eigen ontbijt!!

Nadat wij ons ontbijt op hebben gaan we meteen door met het schoonmaken onder de verblijven. De apen gooien veel schillen en rotte vruchten op de grond, dus elke ochtend is het een smerige bende onder de hokken. Ook hier moet je weer uitkijken, want ze proberen allemaal je bezem of haren te pakken!

Na het schoonmaken hebben we even rust. Meestal loop ik dan wat rond en geef ik aandacht aan George, de zielige gehandicapte gibbon die het heerlijk vindt als je bij hem komt zitten en hem aait, of ik ga bijvoorbeeld langs bij Sompis, een macaque aap die het leuk vindt om je haren te vlooien. Elke dag zoekt hij even in mijn haren of er wat tussen zit. Gratis massage haha!

Ook is het leuk om een tijdje op een bankje voor een verblijf te gaan zitten, dan zie je hoe ze samen spelletjes spelen.

Om 11:30 is het tijd om de lunch rond te gaan brengen. Dit is elke dag een warme snack, gisteren was het een warme maïskolf, vandaag een gekookte aardappel.

Dat vinden ze smullen joh!

Om 12:00 is het tijd voor onze eigen lunch en daarna hebben we tot 14:30 de tijd om te doen wat we willen. Gisteren ben ik met Katja en Sophia, de twee andere meiden hier de omgeving gaan verkennen en naar het dichtstbijzijnde 'stadje' gelopen. Voor zover je het een stadje kan noemen, want we zitten hier echt in de middle of nowhere, dus een stadje bestaat uit een paar huisje en een klein particulier supermarktje.

Tijdens onze route ernaartoe, schaafte een van de meiden haar teen tegen een scherpe steen. Het bloedde best wel, maar ze durfde er zelf niet naar te kijken. Alleen al van het idee dat ze bloed zou zien werd ze misselijk. Ook de andere was geen held met bloed. Dus boog ik me over haar teen. Normaal heb ik altijd mijn eerste hulp setje bij, maar zal je natuurlijk net zien dat ik het nu niet bij had. Ik probeerde haar gerust te stellen dat het wel meeviel met de wond en besloot terug te rennen om mijn eerste hulp set te halen, omdat ze bij het zien van haar eigen bloed van d'r stokkie zou gaan en ik daarnaast de kans op infectie bij een wond als deze op je teen groot achtte in een omgeving als dit . Toen ik weer terug was, heb ik haar wond zo goed mogelijk schoongemaakt zodat ze zelf het bloed niet zou zien, gedesinfecteerd en daarna afgedekt met een grote pleister. Autobestuurders keken soms wel wat raar op, drie westerse meiden langs de kant van een grote weg met een ehbo set... Maargoed, na mijn hulp en snelle adequate reactie was ze weer wat gerustgesteld en konden we verder. Bij een klein supermarktje hebben we wat inkopen gedaan ( ik kocht m'n eigen fles chilisaus, voor over de rijst, omg ik hou van deze saus!)

Vandaag werden we in deze vrije tijd achter in de truck meegenomen voor lunch in een schattig wegrestaurantje. Erg lekker weer, ook al ziet het er van de buitenkant niet zo uit! Elke keer weer een verbazing hier in Azië!

Na de lunch zijn we doorgereden naar verschillende kleine kraampjes langs de weg om fruit in te slaan voor de apen. Vele enorme trossen bananen laadde we in de auto, bijna het hele kraampje werd leeg gekocht, maarja je hebt ook behoorlijk wat nodig met 90 apen!!!

Op de weg terug zijn we nog kort gestopt bij een waterval. Echt mooie natuur hier hoor!

We hadden niet veel tijd bij deze waterval, want de apen wachtten op hun diner. Elke dag om 14:30 starten we met het wassen, snijden en verdelen. Vervolgens wordt het op dezelfde manier als 's morgens rondgedeeld. En ook na het diner worden alle mandjes weer gewassen en ter drogen gelegd. Rond 15:30 eindigt onze werkdag en hebben we vrije tijd tot het avondeten. Tussen 16:00 en 19:00 hebben we hier WiFi, dus dat is the main thing we do in deze tijd. Na het eten kunnen we een film kijken of lekker chillen op je kamer!

Einde van de dag!

Reacties

Reacties

Betsie

Nu heb je vaste structuur bij het verblijf, want de apen zijn immers afhankelijk van oa jou.
En fijn om te lezen dat de apen daar goed verzorgd worden.
Jij wordt vast het beste maatje van George.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active