noortjegabriels.reismee.nl

Dag 46 tm 49: Als een echte apenverzorger!

Zo, dat waren een paar goede werkdaagjes!!! Er begint een behoorlijke routine in te komen, dus vandaar dat in deze blog een aantal dagen samenpak, anders wordt het ook weer zo saai hè. Nou goed, elke dag opstaan om 6:45 dus. Ook in het weekend, ook op zondag. Ja, de apen kan je niet even een dagje uitzetten... donderdag en vrijdag waren we telkens na 1-1,5 uur klaar met het wassen, snijden, voeren en schoonmaken. Maar toen waren we nog met z'n 7en. Vrijdagochtend is de Australische familie vertrokken, en waren we nog maar met 3 over. Dan heb je al meteen meer werk per persoon!! Na het ontbijt is het schoonmaken onder de kooien van de macaques. Zij maken er een smerige bende van onder hun kooien met fruitschillen en groenten die ze niet hoeven. Als ik bij de kooi van Sompis aankom, wordt ik elke dag even gecheckt op dingetjes in m'n haren. Wel handig, zo'n personal vlooier!!

Wat erg leuk is, is dat na bijna een week je de apen al goed leert kennen. Sommigen blijven wat angstig of agressief, anderen beginnen geluid te maken of steken hun handje uit de kooi als ik langsloop. De namen en karaktertrekjes per gibbon leer ik ook al beter kennen. Gisteren ben ik zelfs een van de kooien in geweest. De zogenaamde 'kinderkooi'. Hierin zitten 4 gibbons; Albert, Julie, Fifi en Jaj Jar met een leeftijd tussen de 1,5 en 4 jaar. Deze zijn dus nog heel speels. De andere dagen voor gisteren ging ik elke dag even naar ze toe om ze te aaien en tegen ze te praten. Ze zitten in een kooi naast de tafel waar we ontbijten, dus dat gaat makkelijk. Goed, gisteren mocht ik dus bij ze de kooi in. Ik heb er wel een uur ingezeten! Het was echt leuk! Eerst tastten ze nog een beetje af, maar al snel zijn ze niet meer verlegen en klommen ze op me, kwamen op m'n schoot liggen, sprongen ze over me heen, of deden kunstjes terwijl ze aan m'n arm hingen. En Jaj Jar vond het erg leuk om met m'n trui te spelen en erin te bijten. Ik had echt vier kinderen aan me hangen! Haha!

Elke avond slapen ze in het huis van Paranee, de 74 jarige eigenaresse van de Highland Farm, en voordat ze naar bed gebracht worden, krijgen ze een luiertje om en mogen ze even door het huis rennen. Vrijdagavond mochten wij daarbij zijn. Terwijl wij in de kamer zaten, saltoode ze voorbij, kwamen ze aan je hangen en sprongen ze over de banken, tafels en stoelen.

Zo schattig, ze hebben ook als echte baby's een speentje die ze soms oppakken en in hun mond doen. Met een luier om en speentje in bedenk je bijna niet meer dat het een aapje is!

Ook de drie allerkleinsten, pasgeborenen kregen we even te zien. Maar deze zijn nog echt heel bang, dus bleven om hun 'mama' (oma paranee) hangen. Alhoewel, uiteindelijk won ik het vertrouwen van eentje en klemde die zich vervolgens stevig om mij vast terwijl ik hem een flesje melk gaf. Smelt!!

Over kleine dieren gesproken, donderdagmiddag werd hier een wel klein tijgerkatje binnengebracht die ze gevonden hadden. Nog geen maand oud maar heel zwak. We hebben hem toen in een mandje met dekens gelegd en geprobeerd melk te voeren, waar hij maar een klein beetje van dronk. Vrijdagochtend was jou helaas overleden, te zwak. Heel zielig, hij leek donderdagavond nog redelijk oke... RIP.

Gisterenochtend zijn ook de andere twee vrijwilligers vertrokken. Dit weekend ben ik hier dus even de enige vrijwilliger. Dat betekent wel, veel werk!!! Deze twee dagen zijn dan ook goed gevuld. Alles kost meer tijd, alhoewel ik nu geholpen wordt door de paar man personeel die hier werkt. Maar ik ben nu wel de hele dag bezig, en dat vind ik leuk!! Met de andere meiden keken we savonds wel eens een film in de filmkenner die echt vol dvd's staat, maar nu heb ik niet eens tijd voor een filmpje. Vandaag in de 'vrije tijd' ben ik met Paranee langs verschillende kraampjes langs de weg gereden om groot inkopen groente en fruit te doen voor de apen. Ook lunchten we in een wederom verbazingwekkend lekker wegrestaurantje.

En elke avond is het bij Thaise oma in huis eten! Het voelt ook echt alsof je bij een oma bent, je kent het wel die sfeer!

Op naar week twee op de gibbon Farm!! Morgen komt er een nieuwe vrijwilliger aan, ben benieuwd!! En ook wel weer leuk om met iemand anders hier te zijn.

En volgende week is daarnaast ook alweer de laatste week van deze reis!! Meeeeehhhhh :((

Reacties

Reacties

Christ

Hi Noortje,
Gaaf om je verslagen te lezen en zo te volgen welke avonturen/indrukken je allemaal mee maakt. Geniet nog van de laatste dagen daar.. Groetjes van ons !

Betsie

Goh meid. Wat een lieve belevenissen maak je toch mee. Maar soms ook een harde werkelijkheid, net als het tijgerkatje.
Dat de gibbons zo in huis mogen ravotten, heerlijk om te zien lijkt me.
Noortje, geniet nog van je laatste geweldige week.

ps: smokkel een gibbon mee in je koffer, merken ze vast niet aan de douane, hihihi.

Elise

Ha, ha... werk aan de winkel! Leuk werk weliswaar : ).
Een nieuw talent ontdekt... personal vlooier! Altijd handig. Enjoy kanjer, geef ze maar heel veel liefde die rakkers. x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active