noortjegabriels.reismee.nl

Dag 33&34: Apen in m'n haar!

Gisteren was alweer de laatste dag van de introductieweek hier in Thailand. Wel een leuke laatste dag! In een rit van 1 uur achterin onze safariauto zijn we eerst naar de footprint van Boeddha geweest. Leuk om een keer te zien, maar verder niet heel bijzonder. In een klein tempeltje, waar je overigens alleen maar mag zitten omdat je niet boven Boeddha mag staan, was in het midden een grote gouden uitgesneden vorm te zien wat de voetafdruk moest voorstellen. Naar mijn idee heb je er wel wat fantasie voor nodig om hierin een heilige voetafdruk te herkennen, maargoed. Na de Boeddha voetafdruk hebben we in een heel leuk restaurantje geluncht waarna we naar de Monkeytempel gereden zijn. Dit was wel echt lachen, een oude tempel die tegenwoordig bewoond wordt door een hele apenkolonie. Terwijl we daar rondliepen sprongen overal op je. Je mocht dus ook wel uitkijken voor je spullen, want alles wat ze kunnen pakken, stelen ze. En mijn haar was leuk speelgoed voor ze, ik had ze overal in m'n haren hangen! Super chill!! Na een hoop lol bij de monkeytempel, reden we weer terug naar het kamp. En toen zat de introductieweek er op! Deze hebben we savonds afgesloten met weer een gezellige spelletjesavond.

Zaterdag was een lui,vrije dagje, waarop we lekker naar het zwembad geweest zijn. En savonds weer gekaart hebben. Heerlijk hoor, eind november een middagje aan het zwembad! Hoe is het weer bij jullie? We hadden savonds wel nog gezelschap van een gifgroene slang onder onze tafel. Iedereen stond meteen op de stoelen en tafels, zelfs de grotste stoerste jongens. Hahahah. Op een gegeven moment had iemand via whatsapp een foto van de slang naar de baas van het kamp gestuurd, die vervolgens gekomen is om hem proberen weg te krijgen. Niet gelukt, uiteindelijk verdween hij onder de boekenkast en kom iedereen 'rustig' naar bed...

Dag 32: Ik weet geen titel

Vanochtend begon de dag met bezoekjes aan lokale werkplaatsen van mensen. Zo gingen we een kijkje nemen in een weeffabriekje waar met enorme weefapparaten, maar wel met de hand bediend, traditionele costuums geweven worden. Ook zagen we mensen op het land werken. Helemaal bedekt met kleding zodat je alleen de ogen ziet, tegen de zon. Ziet er wel maf uit, helemaal dik ingepakt terwijl het 32 graden is... Bij een ander werkplaats waren vrouwen een soort schilderijen aan het borduurden. Draadje voor draadje wordt gestikt om uiteindelijk een afbeelding te creëren. Hier heb je dus echt veel geduld voor nodig. Wij mochten het ook even proberen, leuke ervaring maar echt niks voor mij. Het duurt zoooo lang voordat je met dat gepriegel iets gemaakt hebt. Als laatste mochten we op de steigers van een viskwekertje kijken. In verschillende netten die tussen de steigers in het water hangen, zwemmen vissen van verschillende grootte die gevoerd worden totdat ze klaar zijn voor de verkoop. Ook hier gaat alles weer met de hand.

Na deze verschillende werkplekken te zien, zijn we naar de lokale school geweest waar we konden zien hoe de kinderen hier les krijgen en op school zitten. Nou, zwembadje, mooie lokalen, speeltuin, kantine. Beter dan mijn basisschool joh! We trokken natuurlijk wel de aandacht van de kids met 8 westerse jongeren, iedereen wilde een high five of boks. Ook speelden we met de kinderen in de speeltuin, dat was erg leuk!! Ze zijn hier allemaal zo schattig!

Na de lunch terug in het kamp, zijn we weer naar een tempel geweest waar we met z'n allen geknield voor een monnik in van die oranje kleren moesten gaan zitten en een wens doen. Terwijl we dat deden kregen we van de monnik een soort water met rare kruiden erin over ons heen gesproeid. Wel lekker verfrissend in deze hitte! Ook moesten we knielen naast een zwaar olifanten beeldje, die je met een vinger op moest tillen, vervolgens wederom een wens moest doen en vervolgens met dezelfde vinger de olifant weer proberen op te tillen. En wat denk je; de tweede keer krijg je hem echt niet meer opgetild, zo zwaar lijkt hij geworden. Echt waar! Hele vage shit, haha.

Na de tempel zijn we naar het museum geweest wat gaat over het gebied waarin we zitten; Singburi. Het is wel grappig om de dingen die ze tentoonstellen te zien, maar we waren er net als bij het vorige museum weer zo doorheen want echt niemand gaat al die teksten staan lezen.

Als laatste onderdeel van deze dag werden we gedropt bij een shoppingmall, waar je wat kon eten, kon winkelen of een Thaise massage kon nemen. Hoewel die massage er niet verkeerd uitzag, koos ik met 3 andere meiden voor het winkelen. En wat lachen was, net buiten de shoppingmall ontdekte we een soort marktje, midden in een parkeergarage. Echt gewoon letterlijk tussen alle auto's in en over een aantal parkeervakken heen, was een klein marktje opgezet. Maf!

Terug in de accommodatie hadden we bedacht snel te eten om daarna met de fiets naar de brug een stukje verderop de rijden om de zonsondergang te zien. Hij was vanwege de gebouwen die ervoor stonden niet heel erg goed te zien, maar wel mooi met die oranje gele lucht!

Vanwege het vroege avondeten hier (17:00 uur!), zijn de avonden steeds lang. Maar ook vanavond hebben we ons de hele avond weer vermaakt met kaartspelletjes!

En alweer een dagje voorbij!

Dag 31: Zwemmuuuuh!

Vandaag was alweer dag drie van de introductieweek hier in Thailand! Vanochtend hebben we bij een klein armband 'winkeltje' ons eigen armbandje leren knopen. Erg leuk, vooral voor de jongens haha. En we zaten er allemaal een beetje slaperig bij, want we hebben gisteren lang doorgekaart... oeps... Maar onze groep is zo gezellig! 5 Nederlanders, 2 Duitsers en een Belg, allemaal rond dezelfde leeftijd, en iedereen kan het goed met elkaar vinden. Heel leuk!

Na het armbandjes knopen hebben we in ons kamp een Thaise kookles gehad waarin we onze eigen lunch maakte; noodles!

Na onze zelfgemaakte lunch hadden we de rest van de middag vrije tijd, en zijn we met z'n allen, ook vrijwilligers van andere groepen, naar het lokale zwembad gegaan. De eerste middag in 4,5 weken aan het zwembad voor mij! Wel gek, op 16 november met 32 graden ana het zwembad liggen terwijl het in Nederland 5 graden is. Jullie zijn vast allemaal ook niet jaloers verder hè?!

Terug van het zwembad, ben ik met ene van de Nederlandse meisjes, Beau, op de fiets even naar het local centrumpje gefietst. Fietsen in Thailand, tja, wat zal ik zeggen, een grote chaos eigenlijk... Maar wel grappig! Eenmaal terug gingen we al vrij snel door naar een barbecue een eindje verderop. Met 3 safari auto's, volgeladen met ons allemaal achterin, scheurden we naar deze barbecue plek. Lachen, die plek!! Heel veel tafeltjes met op elke tafel een soort rare barbecue, een enorm buffet en heeeel veel locals die zaten te eten. Daar mochten wij met z'n allen tussen zitten, lachen hoor! Het was eigenlijk meer een soort gourmet idee, maar met een heel rare, vet onhandige gourmet. Een soort berg eilandje met een ring van olie eromheen, maarja als je dan wat op dat bergje legt om te bakken, glijdt de helft natuurlijk in de olie. Het precieze voordeel van deze constructie zie ik eigenlijk niet echt waha.

Weer terug in het kamp spelen we nog een paar spelletjes voor we zometeen ons nestje ingaan.

Nice day again!!!

Dag 30: Nog veeeel meer Boeddha's!

Wow, vandaag was een lange volle dag met veel Boeddha's! Vanochtend vertrokken we weer met onze safariauto richting de eerste tempel die we vandaag bezocht hebben. En niet zomaar een tempel, de tempel met de grootste Boeddha van Thailand! Na 40 minuten met de haren in de wind achterin de auto te zitten mochten we de brandende zon in. Maar Wow, zo'n grote Boeddha heb je nog nooit gezien! Helemaal goud, en een heel park met allemaal beelden van goden eromheen. Ook stonden er twee reuzachtige poppen en werd en een gevecht uitgebeeld tussen de blanken, die in de hel werken, en de donkere mensen. Best luguber, allemaal bloederige beelden en poppen... Bij de grote Boeddha mochten we z'n hand vasthouden en een wens doen, en vervolgens 3 rondjes om hem heen lopen.

Na de lunch, die weer in een restaurantje aan de rivier was, zijn we naar de oude stad van Ayutthaya gereden waar we naar de oude tempels gingen die op de Werelderfgoedlijst staan. Dot was ook echt een gave plek!! Hele oude, deels verwoeste tempels. Eigenlijk veel mooier dan de kitsche modernere tempels. Na de tempels zijn we naar het national art museum geweest die deels ook over de oude stad van Atutthaya gaat. Niet dat we heel lang binnen zij geweest, want met 8 jongeren gaat niemand alle bordjes staan lezen. ;)

Na het museum zijn we naar een andere deel van het vroegere Atutthaya gereden waar ook overblijfselen van oude tempels en gebouwtjes omgeven door onthoofde Boeddha's staan. De hoofden zijn in de oorlog gejat door de Combodjanen, zeggen ze. Indrukwekkende omgeving!

Als laaate zijn we naar nog een ander deel van atutthaya gereden waar de grote Boeddhabeelden met gele doeken om zich heen staan die je altijd ziet als je Thailand googelt. Ook hier was weer een oude tempel bij, waar je via een stijle trap in kan. En je kon er de hele grote, liggende Boeddha zien. En erg leuk, in het water naast de tempel zwemmen schildpadden! Grote schildpadden!

Na deze laatste tempel van vandaag zij we in hetzelfde restaurantje als bij de lunch gaan dineren waarna we vervolgens in een rit van een uur, allemaal helemaal lam geslagen en bezweet terug reden naar de accomodatie. Ff lekker douche en chilltijd, spelletje doen met z'n allen en slapen na een lange, indrukwekkende dag!

Dag 29: Reuzen Boeddha!!

Vandaag de eerste dag van de cultuurweek hier in Thailand!! Vanochtend kon ik pas echt goed zien waar ik gisteren in het donker aangekomen ben. Echt een gave plek! Na het ontbijt werden we eerst geïntroduceerd hier in het kamp. Een praatje over de regels, tijden, programma's, ect. Na de introductie liepen we naar het stadje hier een kwartiertje verderop om de omgeving een beetje te leren kennen. Alleen al de wandeling ernaartoe langs de rivier was gaaf! Echt een lokaal dorpje in centraal Thailand. Vanuit het stadje zijn we vervolgens met onze safariauto naar her centrum van Singburi gereden. Hier zijn we naar een Thaise supermarkt geweest en moesten we bij het busstation nog de lastate vrijwilligster ophalen. Hierna zijn we bij een rustig, aan de rivier gelegen restaurantje gaan lunchen. Wij waren de enigen! Na de lunch zijn we naar een Tempel met een mega groot Boeddha beeld gereden. Echt heel groot! In de tempel hebben we traditioneel wierook stokjes aangestoken en een soort van gouden papiertjes op boeddhabeelden geplakt. Ook mochten we in drie worpen proberen een muntje in de hand van de grote boeddha te gooien, 3e keer was raak bij mij! Nu mag ik mezelf een gelukkige noemen...

Terug in het vrijwilligerskamp kregen we een Thaise les.. De basiswoorden en zinnetjes kennen we nu een soort van... Haha. Na het eten hadden we een welkomsshow van kinderen van de lokale school hier die ik traditionele kleding voor ons op traden. Op het einde kregen we wat pasjes aangeleerd en moesten we allemaal mee dansen! Lachen!

Na deze welkomsshow zijn we met onze zelfgemaakte bootjes van bananenbladeren en bloemen, en kaarsjes die we vanmiddag in elkaar geknutseld hadden, naar de rivier gelopen om ze daar met een brandend kaarsje erop het water te laten varen. Het is vandaag een nationale feestdag in Thailand waarop dit ene ritueel is, en wij mochten het mee ervaren! Erg leuk, al die lichtjes op de rivier!

Nu nog even relaxen op het kamp na een intensieve, super leuke eerste dag!

Dag 28: aankomst Thailand!

Gisteren was de reis naar Thailand! Om 6:00 zat ik in de taxi naar het vliegveld. Via Kuala Lumpur 2 keer ongeveer 2 uurtjes vliegen vandaag naar Bangkok! Het was nog even een spannende reis, want meteen m'n eerste vlucht had al vertraging. En tussen de twee vluchten had ik maar een overstap van 65 minuten... Eerst 10 min vertraging, toen 20 minuten, toen 30 minuten en uiteindelijk zelfs 40 minuten. Toen had ik dus nog een overstap van 25 minuten tussen mijn vluchten... Dat haal ik noooooit dacht ik. In het vliegtuig vroeg ik de stewardess of ze dacht dat ik het nog zou halen of niet... "Maybe we can handle it, and otherwise you can get another flight" was het antwoord. Shit, ik wil helemaal geen latere vlucht want ik heb een pick-up op het vliegveld van Bangkok om vervolgens nog 3 uur met de bus door Thailand te reizen. Eenmaal geland besloot ik gewoon maar te proberen het vliegtuig uit te spurten en heel hard naar de gate te rennen. Maar toen ik het vliegtuig uitliep, stond er een steward van de volgende vlucht op mij te wachten met zo'n vliegveldkarretje. Met het zwaailicht aan sjeesden we vervolgens over het vliegveld van Kuala Lumpur naar de gate. Deze was eigenlijk al gesloten, maar ze hadden op mij gewacht. Ik waar ingecheckt en het vliegtuig vertrok, ik had gehen minuut later kunnen zijn. Pfoeee zeg, maar gelukkig wel gehaald!!

Eenmaal op Bangkok aangekomen, stonden al een hele groep met andere vrijwilligers te wachten, ik was de laatste die van een vlucht moest komen, dus hop we gingen na mijn aankomst meteen door. Met z'n achten, plus 8 backpacks, reden we met een klein busje naar het busstation van Bangkok. Hier werden we vervolgens naar een andere bus gestuurd waarmee we in een rit van 2,5 uur naar Singburi gereden werden. Bij aankomst hiet was het inmiddels al donker geworden. Nog een klein ritje van een kwartier stond ons te wachten in de achterbak van een soort safariauto. Lekker, dat windje in deze hitte! :)

Toen kwamen we na een dag reizen eindelijk aan op onze accommodatie. En wat is het leuk, totaal anders van waar in op Borneo verbleef. Het is een soort kamp, met een eigen dorpje van huisjes waar we in slapen. Gelegen ik een rustig groen gebiedje, hebben we met alle vrijwilligers samen ons eigen dorpje. Veel grooster dan afgelopen maand voor mij, op Borneo zat ik in een huis met 1 andere vrijwilliger, hier is het een kamp van komen en gaan van vele vrijwilligers uit alle hoeken van de wereld!

Morgen begint de cultuurweek, zin in!!

Dag 27: Allerlaatste dag Borneo!

Vandaag was dan echt de aller aller laatste dag hier op Borneo! Vanochtend heb ik nog even snel een wasje gedraaid en vervolgens alles ingepakt. Na een maand lagen al m'n spullen behoorlijk verstrooid door het huis, dus ik was wel even bezig met alles verzamelen, opvouwen en inpakken in m'n backpack. Maar het zit erin! Vanmiddag ben ik nog even met Frederik, de andere vrijwilliger, en Paul, de hoofdcoordinator van mijn project, Kuching ingeweest. Paul moest wat notebooks halen, en ondertussen hebben wij bij de Riverside geshopt in de souvenirswinkeltjes. Ik kwam hier niet voor de eerste keer, maar wat er leuk was, was dat er op het water die door de stad loopt een Dragonboot race bezig was. Een hele happening! Overal toeschouwers en kraampjes. Erg leuk om even te zien, echte roeiteams die in van die Aziatische boten in de vorm van een draak keihard tegen elkaar racen op het water. En lachen, er was zelfs een Nederlands team!

Vanavond, laatste avond :(, had ik mijn local friends van de afgelopen maand allemaal uitgenodigd om samen ergens te gaan eten als afscheid. We gingen naar een grote overdekte ereplaats waar heel veel plastic stoelen en tafels staan en daarom heen kan je bij oneindig veel verschillende stalletjes gerechten bestellen. Leuk! De laatste keer genieten van het super lekkere noodlerecept dat ze hier hebben!

Na het eten zijn we naar de ijssalon geweest waar we vorige week ook waren, om als dessert het heerlijke versgemaakte ijs te nemen! Mmmm!

En als aller allee laatste afsluiter zijn we met z'n allen nog een drankje gaan doen in de Monkeebar. Top afsluiter van een geweldige 4 weken hier op Borneo, wat een ervaringen!! De tijd is echt voorbij gevlogen! Nu ga ik stoppen met schrijven, over 4 uurtjes gaat de wekker alweer en vlieg ik naar Thailand, op naar een nieuw avontuur!! :)

Dag 25&26: De laatste verflootjes!

De laatste twee daagjes op m'n project broken aan! Gisteren heb ik zowel smorgens als smiddags keihard gewerkt aan de school om het vandaag netjes af te krijgen zonder het af te hoeven raffelen. Na gisterenmiddag was wederom verf op, dus moesten we weer op naar de verfwinkel. Vanochtend heb ik het project na twee weken werken afgerond. Zowel de lerares als de kinderen waren erg blij met het resultaat! Het is haast noet meer voor te stellen hoe grauw, triest en vies de buitenkant van de school twee weken geleden nog was.Ook de directeur van de school kwam vandaag, op m'n laatste dag, even langs. Hij kon niet omschrijven hoe blij hij was, zei hij mij. Als bedankje en herdenking aan deze school gaf hoi me een klein souvenirtje; een Parijs sleutelhanger met de Eiffeltoren erop. Heel schattig en lachen natuurlijk, iets uit Europa wat me aan dit schooltje op Borneo moet herdenken, ha ha...

Begin van de middag zat het er dan echt helemaal op, de laatste verflijntjes zette ik in de vorm van mijn naam en datum op de muur. Daarna nam ik afscheid van de kids en lerares en liep ik weg van mijn project, de plek waar ik twee weken lang elke dag kwam. Dat was wel even gek, twee weken keihard werk laat je dan ineens zo achter je en zie je hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug. Maar gelukkig zijn er nu elke dag kinderen die naar een vrolijke school te lopen!

Om de 4 weken werken op Borneo af te sluiten, ging ik deze middag samen met Juliana voor een ontspannen middagje naar de bios, waar we de film Shut In bekeken. Bijzondere, bizarre film kan ik zeggen! Overigens is het erg lachen om hier naar de bioscoop te gaan, een kaartje kost maarliefst €2,50!

Na de film zijn we nog even als echte meiden gaan shoppen in de Mall waarin de bioscoop gelegen was.

Weer een bijzondere dag. En wat is de tijd snel gegaan! De 4 weken op Borneo zijn bijna afgelopen, morgen de laatste dag!